Konu: Kültürpark’ın
geleceği tartışmalarında bir öneri
Öncelikle belirtmeliyim ki bu öneri aşağıda açıklanacağı gibi Kültürpark’taki
yeşil alan oranını küçültecek ek hiç bir
yapılaşma gerektirmeyen bir öneridir !
Bu öneri, Büyükşehir
Belediyesi’nin alternatif öneriler bekleyerek tartışmaya açtığı Kültürpark
proje taslağı dolayısıyla yapılmaktadır.
Kamuoyuna duyurulur. Saygılarımla
Prof. Dr. Kayhan Kantarlı
Tüm Öğretim Elemanları Derneği (TÜMÖD) İzmir temsilcisi
EÜ Emekli Öğretim Üyesi
Gsm: (0532) 630 14 73
******
HALK ÜNİVERSİTESİ OLARAK "İZMİR BİLİM VE KÜLTÜR PARKI"
Kültürpark' ı İzmir’e kazandırıp gelecek
nesillere miras bırakan Dr. Behçet Uz Kültürpark’ı bir “Halk Üniversitesi”
olarak düşünmüştü. 52. İzmir Fuarı için
verdiği röportajda, "O yıllarda fuar olarak neyi düşünüyordunuz,
zorluklarla karşılaştınız mı?" diye soran sayın Sancar Maruflu'ya
bugünleri işaret eden bir yanıt vererek şunları söylemişti (*) :
"Fuarın Belediye Meclisi'nde
kabulü bile büyük güçlüklerle mümkün oldu. O güçlüklerle yaptığımız Fuar, bugün
İzmir Belediyesi'ne milyonlarca lira gelir sağlıyor. Bünyesinde eğlence yerlerini
toplaması nedeniyle bugün Fuar İzmir halkı için nimettir.
Ancak ben Kültürpark'ı Halk
Üniversitesi olarak düşünmüştüm. Doğduğu günden başlayarak çocukların,
anaların, babaların eğitecekleri, eğitilecekleri bir yer olarak düşünmüştüm
Fuarı.
Kültürpark, artık bir gösteriş
kapısıdır. Fuar ile Kültürpak iç içe birbirini yiyiyor, bitiriyor. Bu gösteriş
hevesinin Kültürpark'ı yemesinden korkuyorum. Önceden beri düşüncem, Fuarı
Kültürpark'ı birbirinden ayırmaktı. Hatta bunun için Fuar'ı taşıyacağımız yerleri
de belirlemiş, planlarını, projelerini dahi hazırlamıştık. Kadifekale civarında
müsait alanlar vardı. Ama sonraki idareciler bu görüş ve düşüncelere rağbet
etmediler. Bunları söylediğim için şu yanlış düşünceler uyanmasın: 'Ben
Kültürpark'ı ellemesinler, ona dokunmasınlar' demiyorum. Bu şehrin nüfusu hızla
artıyor. Kısa bir süre sonra İzmir 4-5 milyon insanın yaşadığı bir yer olacak.
O zaman fuar yetmeyecek tabii. Peki insanlar eğlenebilecekleri,
dinlenebilecekleri ve spor yapabilecekleri yeşil alanları nereden bulacaklar,
soruyorum..."
İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin Kültürparkın Fuar
işlevini Gaziemir'de kurduğu Fuar kompleksine
taşımasıyla Behçet Uz'un Fuarı Kültürpark'tan ayırma düşüncesi yıllar sonra da olsa gerçekleşmiştir. Şİmdi
sıra Behçet Uz’un son derec anlamlı bir
ileri görüş örneği olarak yaptığı "Kültürpark'a Halk Üniversitesi işlevi
kazandırararak doğduğu günden başlayarak çocukların, anaların, babaların
eğitecekleri, eğitilecekleri bir yere, Halk Üniversitesi’ne dönüştürme"
vasiyetinin yerine getirilmesine gelmiştir.
Bu vasiyeti yerine getirmenin çağdaş yöntemi ise Kültürpark'a
içerdiği zengin rekreasyon özellikleri ile bütünleşik bir bilimsel /eğitsel
işlev ekleyerek çağdaş bir öğrenme ortamı olan bir"BİLİM MERKEZİ"
kurmaktır (**). Bu şekilde bilimsel ve
eğitsel bir işlev kazandırılacak olan Kültürparkın, yalnızca belirli gün ve
haftalarda değil, yılın her ayı ve haftanın her günü İzmir ve Bölge Halkıyla
dolup taşan, çağdaş bir öğrenme ortamı,
bir okul olacağı açıktır. Böyle bir Kültürpak ise Dr. Behçet Uz’un Kültürpark’ın geleceği için vasiyet ettiği “Halk
Üniversitesi” nin bilim ve rekreasyon bütünleşmesi içinde yaşama geçmesi
demektir.
Kültürpark’ın İZMİR BİLİM VE KÜLTÜR PARKI adıyla bir Halk
Üniversitesi’ne dönüştürülmesi
önerisi ek hiç bir yapılaşma
gerektirmeyen bir öneri olup, Büyükşehir
Belediyesi’nin tartışmaya açtığı taslak projede İnönü Sanat Merkezi; Celal Atik
Spor Salonu, Atlas Pavyonu… ve hatta holler binası gibi ticari amaçlı, açıkhava şov merkezi-tiyatro ve Kongre /Kültür Merkezi yapılmak üzere
yıkılması düşünülen mevcut yapıların yıkılmak yerine Bilim Merkezi’nin
amaçlarına uygun bir şekilde restorasyonunu öngörmektedir. Bu öngörü aynı zaman
da bir bilim merkezinin kurulmasında gerekli yapıların çok büyük miktarlar
tutabilecek maliyetini de son derece düşürücek bir bir olanağı işaret
etmektedir.
BİLİM PARKI/BİLİM MERKEZİ NEDİR?
Bir metropol kent için Bilim Merkezi/Bilim
Parkı’nın ne anlama geldiği işlev ve amaçlarının ne olduğuna gelince kısaca
şunlara söyleyebiliriz;
Çağdaş eğitim anlayışında “öğrenmek, yaşam boyu
devam eden bir süreçtir”. Öğrenmenin yaşam boyu sürdürülebilmesi için ise,
okullardan başka, yeni öğrenme ortamları oluşturulmasına gereksinim vardır. Bu
önemli gereksinimin nasıl karşılanabileceği düşüncesi, durumun bilincinde olan
toplumlarda Bilim Merkezleri/Bilim Parkları kurma fikrini gündeme getirmiştir.
“Yaşam Boyu Öğrenme” kavramına bağlı olarak toplumun her yaştaki kesimine hitap eden aktif
bir öğrenme ortamı olarak, dünyanın neredeyse tüm metropol kentlerinde Bilim
Merkezleri / Bilim Parkları kurulmuştur. Toplum ve bilim arasındaki bağın güçlenmesine katkıda bulunmak, bilimin günlük
yaşamdaki önemini fark ettirerek halkın bilim ve teknolojiye olan ilgi, merak
ve sevgisini arttırmak; toplumda bilimsel düşüncenin benimsemesine önderlik
etmek, bireylerin bilimsel yaklaşım ve analiz yeteneğini geliştirmek;
öğrenmenin yaşam boyu sürdürülebilmesi için çocukları, gençleri ve yetişkinleri
bilim ve teknoloji ile buluşturarak, sorgulama ve interaktif öğrenmeye dayalı,
bilim-rekreasyon birlikteliğinde etkin bir sivil öğrenme ortamı yaratmak
amacıyla kurulan bilim merkezlerini her
yıl milyonlarca kişi ziyaret etmektedir. Bu gün için Avrupa’da 280, ABD’de 350
ve Çin’de 330 olmak üzere dünya
genelinde 2400 civarında Bilim Merkezi
bulunmaktadır. Bu merkezleri yılda yaklaşık 290.000.000 kişi ziyaret etmekte ve düzenlenen eğitim-öğretim
etkinliklerine katılmaktadır. ABD’de her üç kişiden biri yılda en az bir kez
bilim merkezine gitmektedir.
Bilgi Toplumları Çağı, bilginin topluma yayılması ve halkın bilimsel
gelişmelere ve teknolojiye olan ilgi, merak ve sevgisinin arttırılmasında yerel
yönetimlerden olan beklentileri de arttırmış ve yerel
yönetimlerin faaliyet alanlarının bu beklentileri karşılayacak şekilde yeniden
yapılandırılması kaçınılmaz olmuştur. Toplumu bilim ve aklın yol
göstericiliğinden uzaklaştırıp dinin dogmatik kılavuzluğuna sokma girişimlerinin giderek hız kazandığı günümüz
koşulları, yerel yönetim etkinliklerinde bilim ve toplum temelinde yapılacak yeni bir açılımın
önemini daha da arttırmıştır. Bu açılımın yaşama geçirilmesinde Bilim Merkezleri /Bilim Parkları, içerdiği etkinlikler
ve sunduğu olanaklarla etkili ve çağdaş bir araç olmanın tüm
üstünlüklerine sahip olmakla kentin sosyal ve kültürel yaşamında, öğretici
olduğu kadar aynı zamanda eğlenceli bir çekim merkezi oluşturur.
İzmir’de de bir bilim Merkezi/parkı kurmanın
zamanı gelmiş ve hatta geç bile kalınmıştır. Bilim Merkezi işlevi de eklenerek çağdaş
bir Halk Üniversitesi haline getirilen
bir kültürpark yaşama geçirildiği takdirde ana okullarından başlayarak
ilk-orta ve yükseköğretim kurumları dahil tüm öğrenciler için, “dokun-keşfet”,
“yap-öğren” deney birimleri ve sergileri sayesinde aktif bir eğitim ortamı
sağlanmış olacak; sürekli organize edilen paneller, konferanslar, sergiler,
bilimsel gösteriler ve sosyal aktiviteleri ile bilime ve bilimsel düşünceye,
teknolojiye önem verenler için bir çekim noktası olacaktır.
Bilim Parkı, açık ve kapalı alanlarda kurulacak yap-öğren/dokun-keşfet deney birimleri, gezegenevi (planeteryum), doğa tarihi müzesi, son teknoloji ürünü 3 boyutlu belgesel sineması ve atölye çalışmalarını içeren etkileşimli eğitim ortamı sayesinde, olanakları kısıtlı okullar için tamamlayıcı bir uygulama alanı olarak da hizmet verecektir. Bilim ve teknolojideki gelişmelerin, yeni bilgilerin, keşiflerin ve icatların tanıtılması, öğrenilmesi ve tartışılması için bilimsel platformlar sunacak olan Bilim Parkı, bilim ve teknoloji ile halkın buluşma yeri olacağı gibi iç ve dış turizmde İzmir’e olan ilgiyi arttıracaktır. Nihayet üniversitelerinin yanında İzmir’e “Öğrenen Kent” ünvanını da kazandırmış olacaktır.”
Kısacası Kültürpark'a bilimsel bir işlev eklenmesiyle yaratılacak "İZMİR BİLİM VE KÜLTÜR PARKI" hafta içi okulların (randevulu), hafta
sonları ise İzmir ve Bölge Halkı'nın (AVM lere bir seçenek olarak) çocuklarıyla
birlikte ziyaret edip eğlenerek öğrendikleri çağdaş anlamda bir Halk
Üniversitesi olacaktır.
(*) Bilim Merkezi nedir? Bir proje önerisi olarak bakınız:
Not: Bağlantıdaki
proje önerisinde yer alan bilgiler bilgiler “Amaç, gerekçe, Bilim
Merkezleri’nin işlevi? Tarihsel Süreç, Dünyadaki ve Ülkemizdeki Bilim
Merkezleri, TÜBİTAK Desteği İle Yürütülen İlk Bilim Merkezi Projesi olarak
Konya Bilim Merkezi; İzmir Bilim Parkı’nda Bulunması Önerilen Temel
Etkinlikler, Bilim Parkı’nın Kapasitesi ve Gereksinim Duyulacak Arazi
Büyüklüğü, Proje İçin Parasal Destek Sağlanabilecek Ulusal, Bölgesel
ve Uluslararası Kuruluşlar, İzmir Bilim Parkı’nın Kurulabileceği Yer
(Arazi) konusundaki düşünceler, Bilim Parkı’nın Yönetim
ve İşletim Modeli Nasıl Olabilir?” gibi başlıklar altında
sunulmuştur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder